شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ 0

عرضه تلفیقی مواد اولیه صنعت نساجی

عرضه تلفیقی مواد اولیه صنعت نساجی

مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت گفت: عرضه تلفیقی محصولات پتروشیمی مورد نیاز صنعت نساجی در بورس کالا تا یک ماه آینده مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

عقب نشینی وزارت صمت از عرضه تلفیقی مواد اولیه صنعت نساجی

مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت گفت: عرضه تلفیقی محصولات پتروشیمی مورد نیاز صنعت نساجی در بورس کالا تا یک ماه آینده مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ میز اقتصاد ۲۸ مرداد با حضور آقای محسن گرجی مدیرکل صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت، آقای شاهین کاظمی نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی و آقای احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت نساجی، با موضوع "مشکلات تأمین مواد اولیه صنعت نساجی" روی آنتن شبکه خبر رفت.

 

مجری: در صنعت نساجی چقدر به واردات وابستگی داریم؟

آقای محسن گرجی مدیرکل صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت گفت: واردات در حوزه‌های مختلف صنعت بزرگ نساجی که بخش‌های مختلفی دارد و مواد اولیه مختلفی استفاده می‌کند را باید از هم تفکیک کنیم.

وی افزود: در مواد طبیعی، الیاف پنبه کاربرد بالایی دارد که از ۱۵۰ هزار تن حدود ۱۰۰ هزار تن واردات و حدود ۵۰ هزار تن تولید داخل داریم که بیش از دو برابر تولید داخل را باید وارد کنیم.

گرجی با بیان اینکه میزان تولید در حوزه پلی استر مطلوب است، اما همچنان به واردات نیاز داریم، گفت: درهفته حدود هشت هزار تن نیاز داخل است که نزدیک به ۳۰ درصد از نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود

مدیرکل صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت اضافه کرد: آخرین راه حلی که پیشنهاد شده است ارائه تلفیقی در بورس بوده که طرح خوبی است ضمن اینکه این شیوه در صنایع دیگر اجرا شده و توانسته بازار را کنترل کند، اما در حوزه عرضه پلی استر به خوبی عمل نشده است.

مجری: بیشترین مشکل در تأمین کدام مواد اولیه بوده است، طبیعی یا مصنوعی؟ 

آقای شاهین کاظمی نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی دیگر مهمان میز اقتصاد در پاسخ به این سوال گفت: در زنجیره صنعت نساجی، از مواد اولیه در حوزه طبیعی، پنبه و در مصنوعی، پلی استر است که تا انتهای زنجیره، نیازمند واردات هستیم.

وی افزود: آمار نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار ارزش واردات صنعت نساجی بود که بخشی مربوط به مواد اولیه و بخش زیادی مربوط به صنعت پارچه بوده است. 

آقای کاظمی اضافه کرد: در حوزه پنبه ممکن است شرایط محیطی مانند سیل آسیب بزند و اینگونه اتفاقات می‌تواند بر منابع طبیعی تاثیر مستقیمی داشته باشد.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع گفت: آمار‌های مختلف نشان می‌دهد حدود ۵۰ هزار تن در داخل کشور تولید می‌شود و صدهزار تن باید از طریق واردات تأمین شود.

کاظمی با اشاره به اینکه براساس آمار، , سال گذشته حدود ۹۰ هزار تن پنبه وارد شده است، افزود: در حوزه پلی استر موضوع خیلی حادتر است، از این جهت که ما در حوزه پلی استر به عنوان یک کشور نفتی و دارای صنایع پتروشیمی مدعی تأمین نیاز داخل هستیم. 

وی گفت: اواخر خرداد ماه (۲۳ - ۳- ۱۴۰۱) دفتر معادن و فرآوری وزارت صمت نامه‌ای را به کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی ارسال و درخواست می‌کند که عرضه تلفیقی را در حوزه پلی استر شروع کنیم.

آقای کاظمی افزود: بیش از ۵۰ پلیمر داریم که در بورس عرضه می‌شوند، از بین این ۵۰ پلیمر، پلی استر را به عنوان نخستین گزینه انتخاب می‌کنند که این وارد بحث عرضه تلفیقی می‌شود و نشان می‌دهد که اوضاع در این زمینه خوب نبوده که ما به دنبال این قضیه رفته ایم.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی گفت: طبق آمار پتروشیمی در بهار ۱۴۰۰ حدود ۶۴ هزار و ۹۴۴ تن عرضه داشته و در بهار ۱۴۰۱ حدود ۶۵ هزار تن و رقابت ۱۹ درصدی را شاهد بودیم درحالیکه در بهار ۱۴۰۱ تولید به ۷۲ هزا رو ۶۲۲ تن و رقابت به حدود ۷ درصد رسید.

کاظمی با بیان اینکه در پایان فصل بهار مصوبه‌ای ابلاغ و موجب می‌شود میزان سهم پتروشیمی داخلی در عرضه هفتگی کاهش پیدا کند، افزود: سقف عرضه افزایش پیدا نکرد، سهم پتروشیمی داخلی کاهش پیدا کرد، بنابراین اول تیرماه نامه‌ای به کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی ارسال کردیم و آن‌ها اعلام کردند که این درخواست وزارت صمت بوده و ما مجری بودیم.

وی گفت: همچنان به افراد و سازمان‌های مختلف از جمله ۱۲ تیر نامه‌ای به آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور و رونوشت آن را هم برای نهاد‌های مختلف مانند وزارت صمت، مجلس ارسال کردیم تقریباً به فاصله چند روز، ۲۱ تیرماه پتروشیمی تندگویان که تنها تأمین کننده این ماده بود نامه‌ای ارسال کرد که این بر هم زننده تعادل بازار بود.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی افزود: با اجرای عرضه تلفیقی و ارسال نامه‌های مختلف بلاخره ۲۲ تیر دفتر آقای مخبر نامه‌ای را به وزیر صمت پاراف کرد که با پیگیری‌های زیاد تا به امروز متأسفانه هیچ پاسخ صریحی برای این موضوع دریافت نکردیم ضمن اینکه هر هفته اعضای ما با این چالش مواجه بودند و عرضه تلفیقی به آن‌ها فشار وارد می‌کند. 

مجری: افزایش قیمت با عرضه تلفیقی چقدر بوده است؟ 

کاظمی گفت: آخرین قیمت پایه‌ای که در خرداد ماه ۲۹ هزار تومان در بورس ثبت شده، اول تیرماه با عرضه تلفیقی قیمت به ۳۴ هزار تومان افزایش پیدا کرد یعنی حدود ۵ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

وی افزود: این ماده اولیه، سرشاخه صنعت نساجی است هر چقدر به پایین حرکت می‌کنیم این متورم‌تر می‌شود تا به انتهای بازار می‌رسیم عدد بزرگ می‌شود.

مجری: آقای گرجی؛ ظاهراً بنا به گفته ها، وزارت صمت متقاضی این ساز و کار بوده چرا؟ 

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت گفت: دفتر نساجی و پوشاک بعنوان متولی تسهیل گری حوزه نساجی و پوشاک تلاش دارد تا تأمین مواد اولیه زنجیره تأمین و تولید را یکپارچه ببیند و تولید به نحوی باشد تا محصولی که به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد بهترین کیفیت را داشته باشد. 

متن کامل مصاحبه در لینک زیر قابل مشاهده می باشد.

https://www.iribnews.ir/00Esov

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به نساجان - nasajan می باشد طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
ثبت شرکت شما
ثبت آگهی شما
تماس با ما
نساجان
چه طور می تونم کمکتون کنم؟