آموزش نساجان
یکشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۱ 0

کاربرد کریر در رنگرزی دیسپرس چیست؟

کاربرد کریر در رنگرزی دیسپرس چیست؟

الیاف پلی استر بعلت دارا بودن ساختمان بسیار بسته و متراکم دارای جذب رطوبت پایینی می باشد .بنابراین نفوذ محلول های رنگی به داخل لیف در حالت عادی مشکل بوده و جهت رنگرزی این الیاف لازم است که از دمای بالای جوش و یا از مواد شیمیایی جهت نفوذ استفاده کرد .

کریر رنگرزی نساجی: 

الیاف پلی استر بعلت دارا بودن ساختمان بسیار بسته و متراکم دارای جذب رطوبت پایینی می باشد .بنابراین نفوذ محلول های رنگی به داخل لیف در حالت عادی مشکل بوده و جهت رنگرزی این الیاف لازم است که از دمای بالای جوش و یا از مواد شیمیایی جهت نفوذ استفاده کرد . با استفاده از دمای بالا و مواد شیمیایی می توان ساختمان الیاف پلی استر را باز کرده و نفوذ رنگینه را به داخل الیاف ممکن ساخت .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یکی از این مواد شیمیایی مورد مصرف ""کریر "" می باشد .کریر سبب باز شدن و به عبارتی متورم شدن لیف پلی استر شده و سبب نفوذ رنگ دیسپرس به داخل پلی استر می گردد . همانطور که می دانیم رنگزای دیسپرس از پرمصرف ترین ماده رنگزا جهت رنگرزی پلی استر می باشد که این ماده رنگزا تقریبا در آب نامحلول بوده و جهت رنگرزی پلی استر بصورت محلول در آب درآورده می شود . 

کریر ماده ای است که دارای گروه های سالسیلیکی می باشد. این مایع باعث متورم شدن الیاف پلی استر شده و جذب رنگ های دیسپرس کریری را انجام می دهد. از نظر شکل ظاهری کریر به فرم مایع است و زرد رنگ می باشد. امروزه کریر ها را بصورت بدون بو تولید می کنند تا محیط کار برای اپراتور ها راحت باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

کریر ها بعلت خاصیت شیمیایی و ساختاری خود سبب متورم شدن لیف و نفوذ محلول رنگینه به داخل آن می شود و همچنین باعث یکنواخت کنندگی خوبی در جذب یکسان بروی پارچه می گردد . کریر های با کیفیت بروی ثبات نوری پارچه تاثیر ندارند و در هنگام عملیات بعد از رنگرزی باید باقیمانده آن براحتی جدا و دفع گردد . 

 

از ویژگی های کریر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • متورم کردن الیاف پلی استر جهت جذب بیشتر رنگزا
  • خاصیت دیسپرس کنندگی و یکنواخت کنندگی رنگزا
  • ایجاد شفافیت و افزایش عمق رنگ
  • مقاومت در محیط های اسیدی 
  • عدم ایجاد کف
  • برای رنگرزی پلی استر در دمای جوش مناسب می باشد.

 

مصرف کریر در رنگرزی پلی استر:

میزان مصرف کریر برای رنگرزی کالای پلی استر با رنگزای دیسپرس کننده به میزان 1 الی 3 گرم بر لیتر می باشد. همچنین برای اصلاح نایکنواختی پارچه نایکنواخت از کریر به میزان 2 الی 4 گرم بر لیتر استفاده می کنند.

 

ایمنی و شرایط نگهداری کریر:

 اگر کریر در سرما بماند سبب یخ زدن آن می گردد که معمولا تاثیری بر کیفیت اولیه کریر ندارد و اما قبل از استفاده باید آن را بصورت محلول درآورد که با قرار دادن آن در محیط سالن  آن را به حالت عادی خود بازگرداند. این کار باعث می شود تا لکه گذاری رخ ندهد.

 

خرید کریر  کلیک نمایید 

  

تحریریه نساجان 

 

امتیاز مطلب: 95%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به نساجان - nasajan می باشد طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
ثبت شرکت شما
ثبت آگهی شما
تماس با ما
نساجان
چه طور می تونم کمکتون کنم؟