آموزش نساجان
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ 0

الیاف سرامیکی چیست؟

الیاف سرامیکی چیست؟

الیاف سرامیکی به شکل نانو الیاف و به روش الکتروریسی بعد از تحقیقات فراوان تولید شده اند . این الیاف به شکل تجاری و در دو کلاس متفاوت تولید و تجاری سازی شده اند ....

 

الياف سراميكي  رشته های سيليكات آلومينيوم مي باشند كه از ذوب و دميدن مذاب كائولن با درصد آلومینای بالا و یا تركيبي از پودر خالص آلومينا و سيليس مخلوط شده تشكيل ميگردد.

مخلوط آلومينا و سيليس بعد از ذوب دركوره قوس الكتريكي در دمايي حدود  2000ºC بوسيله هواي فشرده دميده ميشود و بروي غلتكهاي چرخان بوسيله نيروي گريز از مركز به الياف تبديل ميشوند .اين الياف طولهاي متفاوت داشته و حداكثر  از mm 250 و قطر آن معمولا" همان 2 الي µm 3 مي باشد . الياف تشكيل شده سفيد رنگ ، شيشه اي يا غير بلوري بوده (آمورف) و اين الياف مي توانند جهت ساخت انواع عايق هاي نسوز با شكل هاي متفاوت جهت كاربرد در دماي بالا تا  1450ºC استفاده گردد.

درکل الیاف سرامیکی در دو کلاس تجاری تولید شده اند که عبارتا از :

1-الیاف اکسیده بر پایه آلومینا/سیلیکا (AL2O3-SiO2)

2- الیاف غیر اکسیده بر پایه سیلیکون کاربید 

 الیاف سرامیکی دارای خصوصیاتی مانند ، پایداری شیمیایی بطوریکه در مقابل اغلب اسیدها و بازهای قوی مقاومند . همچنین محیط های حاوی آب و روغن تأثیر بروی خواص شیمیایی الیاف سرامیکی نداشته ، اگرچه آب قابلیت هدایت حرارتی را افزایش میدهد ولی بمحض تبخیر خواص فیزیکی الیاف برگشت پذیر می باشند .این الیاف به شکل فله ای بصورت توده ای از الیاف بلند و نسوز تولید می شوندکه جایگزین مناسب آزبست بوده و در صنعت ، بخصوص" صنعت نساجی " جهت اتصالات انبساطی ،تعمیرات اضطراری و فوری، درزبندی حرارتی دیواره های دیگهای بخار و کوره ها و غیره استفاده می شوند . همچنین از دیگر کاربرد الیاف سرامیکی به شکل پتوی سرامیکی ، محصولی نسوز ، عایق و انعطاف پذیر بوده که منحصرا از الیاف فله ساخته می شود و در ساخت آن نیازی به هیچ نوع چسب و عامل اتصال نیست. استحکام پتوها تحت فرایند سوزن کاری افزایش می یابد. این محصول در ضخامت ها و دانسیته های مختلف موجود است.

خصوصیات بارز انواع الیاف سرامیکی بشرح زیر است :
– وزن سبک .
– قابلیت انعطاف پذیری همراه استحکام کششی بالا .
– قابلیت نصب سریع .
– هدایت حرارتی پایین .
– ذخیره سازی پایین انرژی گرمایی .
– مقاومت بالا به شوکهای حرارتی .
– مقاومت بالا به خوردگی .
– پایداری حرارتی بالا .

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
مشاهده صفحه شرکت نیکان رنگ

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به نساجان - nasajan می باشد طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
ثبت شرکت شما
ثبت آگهی شما
تماس با ما
نساجان
چه طور می تونم کمکتون کنم؟