دوشنبه ۶ دى ۱۴۰۰ 0

تعطیلی واحد های نساجی به دلیل قاچاق ؟

تعطیلی واحد های نساجی به دلیل قاچاق ؟











دبیرکل انجمن نساجی ایران گفت: ۹ هزار و ۸۰۰ واحد در صنعت نساجی کشور فعال بودند که به دلیل قاچاق و واردات بی رویه پوشاک از سال های ۹۲ تا ۹۶ ، هزار و ۸۰۰ واحد در این صنعت تعطیل شد.

 

صنعت نساجی ایران با قدمتی طولانی و کهن 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، افسانه محرابی مدیرکل صنایع نساجی وزارت صمت در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه حدود 80 درصد پوشاک مصرفی کشور در داخل تولید می شود افزود: برای ریسندگی الیاف پنبه امسال 12 واحد ساخته می شود که تا کنون هشت واحد به بهره برداری رسیده است و چهار واحد نیز تا پایان سال به چرخه تولید وارد می شود.

نساجان ، نیازمندی های صنعت نساجی ایران

وی گفت: در دو سال اخیر روند رو به رشد در صنعت نساجی به دلیل افزایش قیمت ارز و ممنوعیت واردات و حمایت از بخش تولید داشته ایم.

محرابی افزود: امسال 60 هزار تن پنبه در داخل تولید می شود در حالی که به 80 هزار تن پنبه نیاز داریم و نمی توانیم در واردات پنبه ممنوعیت داشته باشیم. وی گفت: در نخ های پلی استر به واردات نیاز نداریم و در حال تکمیل دستورالعمل واردات پوشاک برای محدود کردن بیش از پیش قاچاق هستیم.

مدیرکل صنایع نساجی وزارت صمت با بیان اینکه بر تأمین مواد اولیه و قیمت ها در چرخه تولید پوشاک نظارت داریم، افزود: شناسه دار کردن تولیدات پوشاک برای مقابله با قاچاق در حال انجام است و از تولید کنندگان می خواهیم به این طرح بپیوندند.

محرابی گفت: کارگروه نخ برای نظارت و مدیریت واردات ایجاد شده است و تعرفه های واردات نخ؛ تعرفه های خوبی است.

حسین نیلفروش زاده دبیرکل انجمن نساجی ایران نیز در این برنامه گفت: 9 هزار و 800 واحد در صنعت نساجی کشور فعال بودند که به دلیل قاچاق و واردات بی رویه پوشاک از سال های 92 تا 96 هزار و 800 واحد در این صنعت تعطیل شد. وی افزود: در سال 91 نیز اتفاقات ارزی افتاد اما پیامدهای آن شش ماه بیشتر طول نکشید.

نیلفروش زاده گفت: قیمت تمام شده و کیفیت پنبه باید با صنایع مربوط به آن هماهنگ باشد.وی افزود: 150 هزار تن پنبه نیاز صنایع نساجی است که اکنون 60 تا 65 هزار تن پنبه در داخل تولید می شود. بنابراین اگر محدودیت در واردات ایجاد شود برخی صنایع نساجی تعطیل می شوند.

 مجتبی صمیمی کارشناس اقتصادی حوزه صنعت و تولید نیز در این برنامه با بیان اینکه واردات در زمان تولید، صنعت داخلی را نابود می کند، گفت: به واردات پنبه نیاز داریم اما روش و مدیریت واردات، مهم است. در اردیبهشت امسال از ازبکستان پنبه با نرخ 34 هزار تومان وارد شد و برخی صنایع نساجی با این قیمت پنبه را تهیه کردند اما با ادامه یافتن واردات پنبه از هند قیمت این محصول به 28 هزار تومان کاهش یافت.

صمیمی گفت: با توجه به اینکه برخی صنایع پنبه را با نرخ 34 هزار تومان خریده بودند قیمت تمام شده نخ برای آنها 40 هزار تومان شد اما برخی دیگر از صنایع نساجی نخ را با قیمت پایین تری تولید کردند که این موجب ضرر به برخی صنایع نساجی شد.

وی افزود: از کشور هند نخ وارد می کنیم و صنعت نخ کشور را از بین می بریم و تولید پوشاک را نیز با واردات پوشاک بیچاره می کنیم.صنعت نساجی ایران به دلیل واردات نخ، پوشاک و پارچه در حال از بین رفتن است.

وی افزود: در حالی که پنبه در دنیا محصول راهبردی است اما این محصول اهمیت راهبردی خود را در کشورمان از دست داده است.در سال های گذشته پنبه ایران به کشورهای اروپایی صادر می شد اما اکنون به وارد کننده این محصول از کشورهای هند و ازبکستان تبدیل شده ایم.

 ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی نیز در این برنامه گفت: امسال حدود 40 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش کشت پنبه داریم و برنامه های دولت برای افزایش کشت پنبه پایدار است. وزارت جهاد کشاورزی دخالتی در واردات نخ ندارد اما با وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد چرخه کامل تولید پوشاک در کشور تأکید می کنیم.

هزارجریبی گفت: از دلایل کاهش تولید پنبه؛ سختی تولید این محصول و کاشت محصولات جایگزین به وسیله کشاورزان است.

وی افزود: در سال های گذشته موضوع پنبه روی میز دولت نبوده زیرا واردات آن آسانتر و به صرفه تر بوده است.مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای دولت تولید پنبه در داخل مهم نبود اما در یکی دو سال گذشته تولید پنبه رونق گرفته است.

اسدالله پاک سرشت رئیس هیأت مدیره صندوق پنبه ایران نیز در این برنامه گفت: دلایل کاهش تولید پنبه کم توجهی به قیمت و محصول دهی کم بذر داخلی بوده که البته رو به بهبود است.

وی افزود: با واردات دو نوع بذر پر تولید خارجی در یکی دو سال اخیر میزان تولید پنبه در هکتار افزایش یافته است.

امیدواریم شاهد توجه بیشتر و روزافزون به این صنعت قدیمی و کهن باشیم .

منبع : خبرگزاری تسنیم 

 

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به نساجان - nasajan می باشد طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
ثبت شرکت شما
ثبت آگهی شما
تماس با ما
نساجان
چه طور می تونم کمکتون کنم؟