دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ 0

10 مهارت کلیدی موفقیت در سال 2022 کدامند؟

10 مهارت کلیدی موفقیت در سال 2022 کدامند؟

تغییرات منتظر ما نخواهد ماند.طی 5 سال آینده  بیشتر از 1/3 یک سوم(35%) از مهارت های مورد نیاز امروز برای کسب و کارها تغییر خواهد کرد.سال 2021 ،انقلاب چهارم صنعتی ، رباتیک پیشرفته و حمل و نقل خودران، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ، مواد پیشرفته ، بیوتکنولوژی و ژنومیک را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

10 شایستگی کلیدی در سال 2022

این تحولات شیوه زندگی ما و نحوه کار ما را متحول می کند. برخی از مشاغل ناپدید می شوند ، برخی دیگر رشد می کنند و مشاغلی که حتی امروز وجود ندارند امری عادی خواهند شد. آنچه مسلم است این است که نیروی کار آینده برای حفظ سرعت لازم باید مهارت خود را بروز کند.گزارش جدید انجمن جهانی اقتصاد ، آینده کارها ، استراتژی اشتغال ، مهارت و نیروی کار برای آینده را بررسی کرده است.

این گزارش از مسئولان ارشد منابع انسانی و استراتژی و کارفرمایان برجسته جهانی پرسیده است که تغییرات فعلی به ویژه برای اشتغال ، مهارت و استخدام در صنایع و جغرافیاها چیست.

مجمع جهانی اقتصاد درگزارش خود فهرست ده مهارت کلیدی لازم برای موفقیت در سال 2022 را منتشر کرد :

1- "مهارت حل مسايل پیچیده ".(Complex problem solving)

در سال 2022 مانند سال 2015 همچنان در رتبه اول باقی خواهد ماند و کماکان مهمترین مهارت یک فرد در دنیای پیچیده امروز محسوب می شود.

2- "تفکر نقادانه".(Critical thinking)

از رتبه 4 به رتبه 2 صعود می کند. این به این معنی است که دنیای جدید در ارتباط با وضع موجود نیاز بیشتری به بررسی و تحلیل نقادانه خواهد داشت .

3- "خلاقیت"Creativity).)

از رتبه 10 به رتبه 3 صعود کرده است و بالاترین رتبه صعود را در جدول دارد که کاملا طبیعی به نظر می رسد . با پیچیدگی های روزافزون در دنیای امروز ،توانایی حل مسإله،نیاز روزافزونی به خلاقیت خواه داشت.

4- "مهارت مدیریت انسانها " People management).)

یکی از مهارت های مهم و موثر در دنیای آینده بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است .

5- "هماهنگی و سازگاری اجتمایی با دیگران"(Co-ordinating with others.)

به عنوان عاملی در جهت ایجادو تقویت مرزهای عملکردی،اداری و تیمی عمل کرده تا نتایجی مانند همکاری ،تقویت تعامل ،ایجاد روابط و ارزش افزوده را به همراه داشته باشد.

6- "هوش هیجانی " Emotional intelligence).)

 شیوه برخورد با مسایل و فراز و نشیب های زندگی را نشان می دهد و می تواند ارتباط بهتری با اطرافیان برقرار کند و در نتیجه قدرت سازش بیشتری با مشکلات عاطفی و هیجانی داشته باشد.این افرادمسؤلیت پذیری بیشتری دارند و در مورد خود برداشت و نگرش مثبتی دارند.

7- "داوری و تصمیم گیری " Judgment and decision making).)

با کمی جابجایی در رتبه بعد از هوش هیجانی قرار گرفته است .زیرا مهارت داوری کردن مسایل و اتفاقات پیرامون و در ادامه مهارت تصمیم گیری، برای ساختن دنیای جدید نقش حیاتی دارد .

8- "خدمات محوری" Service orientation).)

یک نگرش یا ذهنیت است که جلوتر از تولید قرار می گیرد ،عبارت از توانایی و تمایل به پیش بینی ، تشخیص و برآوردن نیازهای دیگران است ، حتی گاهی قبل از بیان این نیازها، افراد خدمات گرا بر فراهم کردن رضایت و در دسترس قرار دادن دیگران تمرکز دارند.

9- " مذاکره ".(Negotiation)

مهارت مذاکره همچنان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در جایگاه نهم این طبقه بندی قرار می گیرد.

10- " انعطاف پذیری شناختی ". (Cognitive flexibility)

یک مهارت جدید است وعبارتست از "توانایی ذهنی در جابجایی بین دومفهوم متفاوت و تفکر همزمان در مورد چندین مفهوم" و  حکایت از آن دارد که باید در شیوه و رویکرد ادراکی خود انعطاف پذیر باشیم .

 

چه مهارت هایی بیشتر تغییر خواهد کرد؟

خلاقیت یکی از سه مهارت برتری است که کارگران نیاز خواهند داشت. با هجوم زیادی از محصولات جدید ، فناوریهای جدید و روشهای جدید کار ، کارگران برای بهره‌مندی از این تغییرات ، باید خلاقیت بیشتری پیدا کنند.

در حالی که مذاکره و انعطاف پذیری در لیست مهارت های سال 2015بوده و هست ،اما در سال 2022  با استفاده از ماشین آلات در جهت تحلیل داده ها و تصمیم گیری آنها، شروع به کاهش از 10 رده برتر خواهند کرد.

نظرسنجی انجام شده توسط شورای برنامه جهانی اقتصادی مجمع جهانی در مورد آینده نرم افزار و جامعه نشان می دهد مردم انتظار دارند ماشین های هوش مصنوعی تا سال 2026 بخشی از هیئت مدیره یک شرکت باشند.

به همین ترتیب ، گوش دادن فعال ، که امروز یک مهارت اصلی محسوب می شود ، از 10 قسمت برتر به طور کامل ناپدید می شود.

اختلال در صنعت:

ماهیت تغییر بسیار به خود صنعت بستگی دارد. با این حال ، خدمات مالی و بخش سرمایه گذاری هنوز به صورت بنیادی تغییر نکرده است. کسانی که در زمینه فروش و تولید کار می کنند به مهارت های جدیدی مانند سواد تکنولوژیکی نیاز دارند.

برخی پیشرفت ها از دیگران جلوتر است. اینترنت موبایل و فناوری cloud در حال حاضر روی نحوه کار ما تأثیر دارند. هوش مصنوعی ، چاپ سه بعدی و مواد پیشرفته هنوز در مراحل اولیه استفاده خود هستند اما سرعت تغییر سریع خواهد بود.

تغییر منتظر ما نخواهد بود: رهبران مشاغل ، آموزگاران و دولت ها باید در ارتقا مهارت ها و آموزش دوباره افراد ماهر و مجرب فعال باشند؛ تا همه بتوانند از انقلاب صنعتی چهارم بهره مند شوند.

منبع : مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه و ویرایش : تحریریه نساجان 

 

 

 

 

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به نساجان - nasajan می باشد طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
ثبت شرکت شما
ثبت آگهی شما
تماس با ما
نساجان
چه طور می تونم کمکتون کنم؟