اطلاعات فنی و مقالات
Saturday 18 Apr 2020 0

صنعت نساجی در رقابت با چین و ترکیه ؟

صنعت نساجی در رقابت با چین و ترکیه ؟

ماشین آلات قدیمی نفس صنعت نساجی را در رقابت با چین و ترکیه گرفته است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است ماشین آلات کارخانجات نساجی قدیمی هستند بنابراین در رقابت با چین و ترکیه از نظر کیفیت و قیمت جا مانده و نمی‌توانند بازارهای جهانی را به دست آورند.

حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مشکلات صنعت نساجی، گفت: تولیدکنندگان فعال در این صنعت همانند صنایع دیگر برای واردات مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستند چراکه به دلیل محدودیت‌های ارزی واردات نهاده‌های مورد نیاز صنعت نساجی به سختی انجام می گیرد.
اگرچه تولیدکننده برای صادرات پوشاک و محصولات نساجی با موانع بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند اما بازگشت ارز حاصل از صادرات را می توان اصلی‌ترین دغدغه آن ها برای تولید و صادرات دانست 
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه تولیدکننده برای صادرات پوشاک و محصولات نساجی با موانع بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند اما بازگشت ارز حاصل از صادرات را می توان اصلی‌ترین دغدغه آن ها برای تولید و صادرات دانست.
وی به بازدید از غرفه فرش در نمایشگاه تولید داخلی مشهد اشاره کرد و یادآور شد: تولیدکنندگان فرش دست‌باف ناچارند نخ‌های باکیفیت را از خارج با ارز گران قیمت وارد کنند و پس از صادرات قالی‌های نفیس ارز حاصله را در سامانه نیما عرضه کنند که به زعم فعالان این اقدام توجیه اقتصادی ندارد.
سیاست‌های بانک مرکزی صادرات فرش را تا حدودی متوقف کرده است 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در واقع به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی صادرات فرش تا حدودی متوقف شده است، اضافه کرد: در دو دهه اخیر ماشین‌آلات و تکنولوژی های مورد نیاز صنعت نساجی به روز رسانی نشده و هزینه چندانی برای آن تخصیص پیدا نکرده است.
گرمابی ادامه داد: ماشین آلات کارخانجات نساجی قدیمی هستند بنابراین در رقابت با چین و ترکیه از نظر کیفیت و قیمت جا مانده و نمی‌توانند بازارهای جهانی را به دست آورند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تامین سرمایه در گردش به دلیل افزایش نرخ ارز چند برابر شده است؛ به طور مثال اگر واحد تولیدی در گذشته به یک میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز داشت حال با توجه به نرخ رشد ارز این رقم به 3 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که بانک‌ها نیز نمی توانند کمک چندانی در تامین این تسهیلات انجام دهند./

 

منبع :فصل تجارت 

        

Score: 100%
Is this content useful? Yes No

Comment

Send
All rights reserved nasajan.com Designed by Negahe herfei
Register company
Register your ads
Contact us